SK/ Typo na Lúčkach

Keď prechádzate údoliami, lesmi, pastvinami a Lúčkami, určite nesledujete písmo ani nápisy.  Ja som to tiež nemal v pláne. :) Takéto nápisy som našiel v malebnej kúpeľnej dedinke pri Ružomberku v Lúčkach. Niektoré z nich vznikli už veľmi dávno a iné možno len včera. A tak ma napadlo, že i typografia podlieha evolúcii. V jednom však váham, či sa z jednobunkovca stáva rafinovaný organizmus alebo je to naopak :).

<– Tieto krásne veľké farebné písmená ABC som našiel na budove v rekonštrukcii. Sú vyrezané do fólie. Mňa zaujala farebnosť písmen.


Zaujímavý ale aj starší nápis ako nápis ABC. Oba nápisy sú na rovnakej budove. Takéto krásne trojdimenzionálne nápisy (keď si odmyslíme opotrebovanosť materiálu ale sústredíme sa na kvalitu spracovania) v minulosti najčastejšie zdobili naše budovy. Toto je príklad, kedy sa kvalitne vytvorené typo-objekty začali nahradzovať “síce vtedy trendy” ale lacnými fóliami. Každopádne kultúra typografie na obrázku s farebnými písmenami je stále dosť vysoká. Bohužiaľ, dnes spájať pouličnú typografiu a tvorbu nápisov so slovom kultúra  je nanajvyš odvážne, nekvalitnosť spracovania ale aj mizivá originalita nápisov nás sprevádza na každom kroku. Čiže práve teraz v období všemožných technologických možností reflektujem absolútný úpadok v tejto oblasti, čo sa v minulosti podla analyzovaných obrázkov nedialo až v takej miere.

Ale kráčal som ďalej po Lúčkach a ľaľa aký napis sa mi do cesty postavil. Sťa by ho sám Jánošík valaškou vysekau.


Ide o ručne povystrihované písmená zo samolepiacej fólie. Nedržia veru tak dobre ako ABC, i lep vyrábajú horší. Všimnite si slovo nápisu JEDLÁ, hoho, dáme si malý kvíz, dva pračudesné znaky si tam trónia. Autor je ozaj veľký koumák, tak poďme na to: J a L je vlastne to iste písmeno akurát flipnuté. Gastronomický expert by okamžite vedel, že pristupujú k práci s krédom – ak sa dá, tak si to zjednuduším, a preto i ako jedlá pravdepodobne podávajú šálkové polievky :).
Druhým zo skupiny čudesných je písmeno E, ale to, ako sa stalo, že je opačne ostane tajomstvom. Kedže im chýba aj názov mohli by sa volať: U obráteného E. Ale poďme späť k teórii, kvatitné ručne vytvorené nápisy prípadné nedostatky dokážu zamaskovať použitým písacích nástrojov, v tomto prípade mali fóliu vyrezať na plotri a nie nechať vystrihnúť písmená trojmesačnému decku ;).


Ani som veľa krokov nespravil, keď na mňa zažmurkala silná konkurencia. Ponúka namiesto šálkovej polievky šľahačku z prášku :). Tento nápis bol jednoznačne načmáraný po piatkovom návrate z krčmy. Ale “farebná harmóia” si zaslúži včeličku.

Nuž, Lúčky sú vám šíre i bohaté. Ešte nekomčíme.


Spodný podnadpis nie je až taký márny, dokonca sa mi aj trochu páči. Ale jeho kráľ – “Rozličný tovar” chodí veruže nahý a celý pútač degraduje na maximálne informačnú funkciu. O typografii sa v tomto prípade naozaj nedá hovoriť. Nerovnaké medzery medzi písmenami, absolútne odlišná kresba každého písmena = všetko zle! A preto platí, práca chvatná málo platná.


Tento nápis som našiel pri lesnej ceste na Liptovský hrad na zničenej útulni. V tomto prostredí som žiadnu typografiu neočakával a ani som o nej nerozmýšlal. Avšak tento stromácky nápis mi okamžite vyčaril úsmev na tvári a získal si môj obdiv. Oceňujem originálnosť použitého materiálu.


Samozrejme, že som natrafil aj na nechutnosti zo súčasnosti. Lacné plastové tabuľky pomaly zaplavili už celé Slovensko. Au, ako to mohli takto bezcitne? Deformácia písma, ako prostriedok umožňujúci roztiahnuť nápis na celú šírku bola populárna možno na začiatku 90-tych rokov, keď prvý používatelia počítačov experimentovali s písmom. Použité písmo Futura nie je vhodné na informačné tabuľe ani iné nápisy, ktoré treba prečítať rýchlo. pretože príliš podobné znaky npr. “a” a “o” znečitaľňujú nápis. Prioritou pri tvorbe orientačných tabúľ by mala byť práve čitateľnosť. Vybraný font neodráža ani danú lokalitu,  Na profesionalite tabulkám nepridáva ani materiál, z ktorého sú vyrobené.